Καλή επιτυχία στις εξετάσεις!!!  

exams

   

Translate us!  

Greek Bulgarian Dutch English French German Hungarian Italian Romanian Spanish
   

RSS feed  

   

Κάντε κλικ εδώ για να δείτε το άρθρο στην Wikipedia

Ερευνητική Εργασία Βικιπαίδεια

Λεπέτυμνος

Α΄ Τάξη

3oυ Λυκείου Μυτιλήνης

Σχολικό έτος 2011-12

Μέλη ομάδας:

Καμινέλλης Γιώργος

Μαϊστρέλλης Νίκος

Σταμπουλής Στρατής

Περιεχόμενα

 

  • Περίληψη-Ευχαριστίες
  • Εισαγωγή
  • Θεωρητικό υπόβαθρο
  • Μεθοδολογία
  • Ανάλυση δεδομένων
  • Συμπεράσματα
  • Βιβλιογραφία
 

 

Περίληψη-Ευχαριστίες

   Η σύνταξη του άρθρου για την Ελληνική Βικιπαίδεια και η ανάρτησή του στο διαδίκτυο είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα εργασία, η οποία με την ενασχόληση στον υπολογιστή αποτελεί έναν παιγνιώδη τρόπο προσέγγισης της έρευνας, της γνώσης και της ομαδικής εργασίας. Η αναγκαιότητα αυτού του εγχειρήματος λόγω του μικρού αριθμού λημμάτων της ελληνικής Βικιπαίδειας αποτέλεσε για μας ισχυρό κίνητρο για εργασία και αποτελεσματική ολοκλήρωση του έργου μας.

Ευχαριστούμε ειλικρινά τους καθηγητές μας,      

Κ. Χατζηπαρασκευά και Κα Ικαριώτου που μας έδωσαν την ευκαιρία και μας μύησαν στον τρόπο λειτουργίας αυτής της ηλεκτρονικής εγκυκλοπαίδειας που τόσο πολύ χρησιμοποιούμε πάντα, χωρίς ποτέ να μπορούμε να φανταστούμε ότι θα μπορούσαμε να γίνουμε κι εμείς συντάκτες της. Ευχαριστούμε επίσης και το προσωπικό της Δημόσιας Βιβλιοθήκης της Μυτιλήνης για τη φιλοξενία και την εξυπηρέτηση που μας παρείχαν για την εύρεση πληροφοριών.

Εισαγωγή

Στόχοι Ερευνητικής Εργασίας

  • Να εμπλακούμε σε διαδικασίες διερεύνησης του φυσικού και κοινωνικού κόσμου πριν δώσουνε τεκμηριωμένες απαντήσεις σε ερωτήματα.
  • Να αναπτύξουμε στάσεις και γνωστικό-μεθοδολογικές ικανότητες διερεύνησης θεμάτων διασφαλίζοντας την αυτονομία της σκέψης, μάθησης και δράσης, η οποία είναι απώτερο ζητούμενο της εκπαίδευσης.
  • Να μυηθούμε ενεργά και μέσα σε αυθεντικά πλαίσια προβληματισμού στον επιστημονικό τρόπο έρευνας, σκέψης, συγκρότησης της γνώσης και έκφρασης.
  • Να ενεργοποιηθεί η σκέψη, η δημιουργικότητα και η πρωτοβουλία μας μέσα από την άμεση και ενεργό εμπλοκή μας σε όλες τις φάσεις της ερευνητικής εργασίας.
  • Να αυξηθεί το ενδιαφέρον μας για τα επιμέρους μαθήματα.
  • Να προαχθεί η συλλογικότητα και η συνεργασία, εργαζόμενοι κατά ομάδες για τη μελέτη των θεμάτων και την εκπόνηση κοινών εργασιών.
  • Να δημιουργηθούν δίαυλοι επικοινωνίας του σχολείου μας με την τοπική κοινωνία, τα προβλήματά της και τους φορείς της
  • Να χρησιμοποιήσουμε τον υπολογιστή όχι ως εργαλείο, αλλά ως περιβάλλον μάθησης μέσω της αναζήτησης, συλλογής, αξιολόγησης υλικών από το διαδίκτυο.
  • Να συνεισφέρουμε εθελοντικά στην ανάπτυξη της ελληνικής Βικιπαίδεια της διαδικτυακής εγκυκλοπαίδειας ελευθέρου περιεχομένου.
  • Να προβάλουμε τον τόπο μας και να κάνουμε γνωστή την ιστορία του, τον πολιτισμό του, το φυσικό του περιβάλλον.
  • Είναι σημαντικό να εμπλουτίσουμε την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια με την ανάπτυξη λήμματος στην ελληνική έκδοση. Αξίζει να αναφέρουμε ότι η ελληνική Wikipedia αριθμεί σήμερα μόλις 58.000 άρθρα όταν η ολλανδική έκδοση έχει ξεπεράσει πλέον τα 600.000 άρθρα και τα αγγλικά άρθρα της Wikipedia ξεπερνούν τα 3,5 εκατομμύρια.
  • Από τα λήμματα που απουσίαζαν από την ελληνική έκδοση ο Λεπέτυμνος αποτέλεσε συνειδητή επιλογή μας, γιατί είναι το ψηλότερο βουνό του νησιού μας, της Λέσβου, με πλούσια πανίδα και χλωρίδα και με αναφορά στη μυθολογία.
  • Μπορούμε να συμβάλουμε στον εμπλουτισμό του περιεχομένου της Βικιπαίδεια, καθώς η σύνταξη άρθρων μπορεί να γίνει ένα παιχνίδι γνώσης και διασκέδασης για μας τους μαθητές.

Στόχοι της εργασίας με θέμα τη Βικιπαίδεια για το λήμμα Λεπέτυμνος

Σημασία αναγκαιότητα θέματος

Προβληματισμοί-ερωτήματα

Από την αρχή της ενασχόλησης μας με την ερευνητική εργασία υπήρξαν κάποιοι προβληματισμοί και αρκετά ερωτήματα που μας απασχολούσαν και γιατί ήταν η πρώτη φορά που ασχολούμασταν με κάτι τέτοιο αλλά και γιατί η αρθρογράφησα στην Βικιπαίδεια ήταν κάτι καινούριο για μας. Κάποιοι προβληματισμοί ήταν:

  • Πόσο αποτελεσματική θα είναι η συνεργασία μας με δεδομένο ότι τα μέλη της ομάδας μας δεν γνωριζόμασταν και δεν είχαμε συνεργαστεί ξανά.
  • Αν θα υπάρξει πλούσια βιβλιογραφία σχετικά με το θέμα που επιλέξαμε.
  • Αν θα επιτύχουμε τους στόχους που αρχικά είχαμε θέσει.
  • Πόσο εύκολη ή δύσκολη είναι η διαδικασία να αρθρογραφήσει κάποιος στη Βικιπαίδεια και,
  • Θα μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε στους κανόνες που διέπουν τη λειτουργία της;

Θεωρητικό υπόβαθρο

Η διεθνής έκδοση της Wikipedia άρχισε στις 15 Ιανουαρίου 2001, ενώ η ελληνική έκδοση ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2002. Τα διάφορα άρθρα και λήμματα γράφονται στην Βικιπαίδεια συμμετοχικά με εξωτερικές πηγές και σε καμία περίπτωση δε αποτελούν πρωτογενές ερευνητικό υλικό. Το μόνο που χρειάζεται κανείς για να συμβάλλει σε ένα άρθρο είναι μία σύνδεση στο ίντερνετ και ένας φυλλομετρηθείς. Σήμερα υπάρχουν δύο τάσεις στην Βικιπαίδεια αναφορικά με την γνώση. Η πρώτη υποστηρίζει ότι γνώση είναι ότι αντιστοιχεί σε αυτό που λένε οι επιστήμονες και οι ειδικοί. Η δεύτερη άποψη υποστηρίζει ότι γνώση είναι κάτι το ευρύτερο που πηγάζει από την ίδια την ζωή, πέρα από διακεκριμένους επιστήμονες και στηρίζεται στην συμμετοχική γνώση.

Η Βικιπαίδεια γράφεται σε συνεργασία από εθελοντές από όλο τον κόσμο. Οποιοσδήποτε μπορεί να επεξεργαστεί άρθρα, απλώς πατώντας στη σύνδεση επεξεργασία που εμφανίζεται στην κορυφή της κάθε σελίδας. Οι επισκέπτες δεν χρειάζονται εξειδικευμένα προσόντα για να συμβάλουν, δεδομένου ότι ο πρωταρχικός ρόλος τους είναι να γράψουν άρθρα που καλύπτουν την υφιστάμενη γνώση. Αυτό σημαίνει ότι άνθρωποι όλων των ηλικιών και από οποιοδήποτε πολιτιστικό και κοινωνικό περιβάλλον μπορούν να γράψουν άρθρα στη Βικιπαίδεια. Τα περισσότερα από τα άρθρα μπορούν να τροποποιηθούν από οποιονδήποτε με πρόσβαση στο Διαδίκτυο, απλά πατώντας το σύνδεσμο επεξεργασία. Οποιοσδήποτε είναι ευπρόσδεκτος να προσθέσει πληροφορίες, άλλες πηγές ή παραπομπές, στο βαθμό που το κάνει εντός της πολιτικής και των οδηγιών της Βικιπαίδειας. Λανθασμένες ή αμφιλεγόμενες πληροφορίες υπόκεινται σε αφαίρεση. Οι χρήστες δεν χρειάζεται να ανησυχούν για τυχαίες ζημιές όταν προσθέτουν ή βελτιώνουν τις πληροφορίες, καθώς άλλοι συντάκτες είναι πάντα κοντά για να δώσουν συμβουλές ή να διορθώσουν προφανή λάθη, και το λογισμικό της Βικιπαίδειας είναι προσεκτικά σχεδιασμένο ώστε να επιτρέπει την εύκολη αναίρεση συντακτικών λαθών.

Δεδομένα για την ελληνική Βικιπαίδεια

Η Βικιπαίδεια λειτουργεί με το MediaWiki.
Έχει 67.665 άρθρα, και 171.381 σελίδες στο σύνολο.
Έχουν γίνει 3.104.309 επεξεργασίες.
Υπάρχουν 6.308 αρχεία.
Υπάρχουν 94.273 εγγεγραμμένοι χρήστες, εκ των οποίων ενεργοί είναι οι 907. Δικαιώματα διαχειριστή έχουν 21 χρήστες.
Αυτές οι πληροφορίες ισχύουν ως προς τις 04:28 την 25 Δεκεμβρίου 2011.

Μεθοδολογία

Προκειμένου να επιτύχουμε τους στόχους που είχαμε θέσει, προσεγγίσαμε το θέμα μας ομαδοσυγκεντρωτικά. Μετά από διεξοδική συζήτηση με τα μέλη της ομάδας και με τη βοήθεια των υπεύθυνων εκπαιδευτικών μας επιμερίσαμε τις δραστηριότητες, ερευνήσαμε στο διαδίκτυο και σε άλλες έντυπες πήγες πληροφόρησης. Με σκοπό να έχουμε πληρέστερη πληροφόρηση επισκεφτήκαμε τη Δημόσια Βιβλιοθήκη της πόλης και την τοποθεσία Λεπέτυμνος για τη λήψη φωτογραφιών. Τέλος, αναθεωρήσαμε και βελτιώσαμε τα αρχικά μας σχέδια μέχρι το τελικό τέχνημα και την ανάρτησή του στο διαδίκτυο.

Ανάλυση δεδομένων

Αρχικά στο πρώτο τρίωρο έγινε η παρουσίαση του τρόπου εργασίας του μαθήματος των ερευνητικών εργασιών από τους αρμόδιους καθηγητές. Έπειτα χωριστήκαμε στις ομάδες ενδιαφέροντος. Ακολούθησε «καταιγισμός ιδεών» με σκοπό να καταλήξουμε στο επιμέρους θέμα με το οποίο θα πραγματευόταν κάθε ομάδα με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί η τριμελής ομάδα που θα αναρτούσε στην ελληνική Βικιπαίδεια ένα άρθρο με θέμα το Λεπέτυμνο. Στο 3ο τρίωρο χωρίσαμε το κύριο θέμα που επιλέξαμε σε επιμέρους κατηγορίες τις οποίες ανέλαβε κάθε μέλος της ομάδας έπειτα από κοινή απόφαση. Τα επόμενα τρίωρα (4ο-9ο) συλλέχθηκαν οι πληροφορίες που χρειάζονταν. Σε αυτό το διάστημα υπήρξε μια επίσκεψη στη Βιβλιοθήκη για εύρεση πληροφοριών που δεν υπήρχαν στο διαδίκτυο. Τα δύο τελευταία τρίωρα(10ο-11ο) δύο μέλη της ομάδας άρχισαν να επεξεργάζονται τις πληροφορίες και να συνθέτουν το τελικό άρθρο και το άλλο μέλος μελετούσε τις οδηγίες ανάρτησης στη Βικιπαίδεια ώστε τελικά να ανεβάσουμε το άρθρο με θέμα το Λεπέτυμνο συνοδευόμενο από κάποιες φωτογραφίες.

Συμπεράσματα

Τελειώνοντας την εργασία, διαπιστώσαμε πως η ανάρτηση άρθρου στη Βικιπαίδεια δεν ήταν τόσο δύσκολη όσο αρχικά έμοιαζε. Επιπλέον καταφέραμε να συγκεντρώσουμε αρκετές πληροφορίες για το θέμα μας και η συνεργασία μεταξύ των μελών της ομάδας αποδείχθηκε πολύ καλή παρά το ότι δεν γνώριζε ο ένας τον άλλο. Τέλος η Βικιπαίδεια έχει θέσει αυστηρούς κανόνες σχετικά με την ανάρτηση υλικού έτσι ήταν επακόλουθο ότι θα αντιμετωπίζαμε μερικά προβλήματα συγκεκριμένα με το ανέβασμα εικόνων. Οι πιθανές διορθώσεις που έκαναν ή θα κάνουν στο μέλλον στο άρθρο άλλοι χρήστες της Βικιπαίδειας είναι αναμενόμενες και επιθυμητές, εφόσον η παρακολούθησή τους από μέρους μας μάς οδηγήσει σε πληρέστερη κατανόηση των κανόνων και λειτουργιών της εγκυκλοπαίδειας.

Βιβλιογραφία

  • Η Καινοτομία των Ερευνητικών Εργασιών στο Λύκειο

Επιστημονικός Συντονιστής Ηλίας Γ. Ματσαγγούρας

  • Ατομικά ημερολόγια Μελών ομάδας
  • Ομαδικό ημερολόγιο
  • www.wikipedia.org