Μυτιληνιοί φοιτητές φέρνουν στην Ελλάδα το μεγαλύτερο διαγωνισμό διαστημικής του κόσμου, διοργανώνοντας το «CanSat in Greece».

Πρόκειται για έναν πανελλήνιο διαγωνισμό διαστημικής, που αποτελεί προκριματική φάση του ευρωπαϊκού διαγωνισμού «CanSats in Europe», ο οποίος διοργανώνεται από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος (ESA). Απευθύνεται σε μαθητές λυκείου και ο στόχος του είναι η εξοικείωσή τους με τεχνολογίες παρόμοιες με αυτές που χρησιμοποιούνται σε έναν δορυφόρο.

 

Το κάθε σχολείο σχηματίζει μια ομάδα 4-6 μαθητών και καλείται να κατασκευάσει έναν εκπαιδευτικό δορυφόρο σε μέγεθος κουτιού αναψυκτικού, με σκοπό να εκτελέσει κάποια αποστολή. Ο δορυφόρος αυτός εκτοξεύεται σε υψόμετρο ενός χιλιομέτρου και κατά την προσγείωσή του εκτελεί την αποστολή που έχει επιλέξει η κάθε μαθητική ομάδα.

Η ιδέα για τη διοργάνωση του «CanSat in Greece» προέκυψε τον Οκτώβριο του 2015, όταν σε μια συζήτηση για νέες ιδέες και καινοτόμες δράσεις που διοργάνωσε ο φοιτητικός οργανισμός «IEEE NTUA SB» οι φοιτητές Ηλίας Ψυρούκης, Ηλίας Θεοδωρίδης και Στρατής Τσιρτσής πρότειναν τη δημιουργία του διαγωνισμού στα ευρωπαϊκά πρότυπα.

Η διοργάνωση αυτή έχει ως στόχο της τόσο την εδραίωση της Ελλάδας στους ευρωπαϊκούς διαγωνισμούς διαστημικής όσο και την ανάπτυξη μιας μαθητικής κοινότητας που θα στραφεί προς το διάστημα και θα αναγνωρίσει τις ευκαιρίες που της δίνονται μέσα από την ενασχόλησή της με αυτό.

Από το 3ο ΓΕΛ

Οι τρεις αυτοί φοιτητές συμμετείχαν στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό «CanSat» το 2012 ως μαθητές του 3ου Γενικού Λυκείου Μυτιλήνης με την ομάδα «Icaromenippus 3D», κερδίζοντας τη δεύτερη θέση. Συνεχίζοντας την πορεία τους στον τομέα της τεχνολογίας, πέρασαν στη σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Υπολογιστών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Θέλοντας να δώσουν στους Έλληνες μαθητές την ευκαιρία να ζήσουν τη μοναδική εμπειρία του διαγωνισμού «CanSat», αποφάσισαν, ως μέλη του «ΙΕΕΕ NTUA Student Branch», να διοργανώσουν για πρώτη φορά στην Ελλάδα τον πανελλήνιο διαγωνισμό «CanSat in Greece».

Μάλιστα, το 3ο ΓΕΛ Μυτιλήνης θα συμμετάσχει για τέταρτη χρονιά στο διαγωνισμό με 10 μαθητές και τον υπεύθυνο καθηγητή Γιώργο Κοντέλλη.


Από το workshop εθελοντών

 

Σημαντική ευκαιρία

Ο διαγωνισμός «CanSat in Greece» δίνει την ευκαιρία στους συμμετέχοντες μαθητές να περάσουν μέσα απ’ όλα τα στάδια που ακολουθούνται στη διεξαγωγή ενός πραγματικού διαστημικού προγράμματος, όπως την επιλογή της αποστολής, το σχεδιασμό του δορυφόρου, την έρευνα αγοράς για την οικονομικότερη ανεύρεση των απαραίτητων εξαρτημάτων, την κατασκευή του δορυφόρου, τη δοκιμή και την εκτόξευσή του καθώς και την ανάλυση και παρουσίαση των αποτελεσμάτων που κατέγραψε.

Μέσω αυτής της διαδικασίας, οι μαθητές αποκτούν νέες γνώσεις στη φυσική και στον προγραμματισμό, εξασκώντας τες και στην πράξη, έρχονται σε επαφή με σύγχρονες τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται σε πληθώρα εφαρμογών, εξοικειώνονται με τη μεθοδολογία στην οποία βασίζεται η έρευνα, πετυχαίνουν καλύτερα αποτελέσματα μέσω της συνεργασίας και της ομαδικής δουλειάς και εξασκούν τις επικοινωνιακές τους ικανότητες.

Ο Ηλίας Ψυρούκης

Ο πρωτεργάτης αυτής της προσπάθειας Ηλίας Ψυρούκης δήλωσε σχετικά: «Νομίζω ότι ο λόγος που αποφασίσαμε να πραγματοποιήσουμε μια τέτοια καμπάνια είναι η πίστη μας σε αυτό που ονομάζουμε κοινότητα. Τόσο ως μαθητής του 3ου ΓΕΛ Μυτιλήνης όσο και μέσα από τη συμμετοχή μου στο Αναγνωστήριο της Αγιάσου βίωσα τη στήριξη που δείχνει η τοπική κοινωνία στις νέες προσπάθειες. Θυμάμαι πως, όταν εμείς το 2012 συμμετείχαμε στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό και έπρεπε να συγκεντρώσουμε ένα ποσό για να κατασκευάσουμε το δορυφόρο μας, τα πρώτα χρήματα μάς τα έδωσε ένας άνεργος που μας πήρε τηλέφωνο να μας ευχαριστήσει γι’ αυτό που κάνουμε.

Αυτή η στήριξη που μας δείχνει και τις τελευταίες μέρες ο κόσμος είναι νομίζω η καλύτερη ανταμοιβή γι’ αυτό που κάνουμε. Θέλω πραγματικά να ευχαριστήσω τους ανθρώπους που δουλεύουμε όλοι μαζί, τον Ηλία Θεοδωρίδη, τον Στρατή Τσιρτσή, τον Γιώργο Τσικλή, τον Γιώργο Κοβάνη, τους 25 εθελοντές και φυσικά όλους τους υποστηρικτές μας. Θα ήθελα να ζητήσω απ’ όλους όσοι πιστεύουν σε αυτό που κάνουμε να μας στηρίξουν! Να στηρίξουν τους μαθητές που αυτήν τη στιγμή κατασκευάζουν τους δικούς τους μικρούς δορυφόρους! Τέλος, θα ήθελα να αναφερθώ στην προσοχή που πρέπει να δώσουμε όλοι σε αυτά τα παιδιά και τους καθηγητές τους και παραποιώντας λίγο το στίχο του Ν. Βρεττάκου να σας πω: “Εβδομήντα και πλέον μικροί γαλαξίες, κατοικούνε τη γη” ας τους φροντίσουμε!»