Εκτύπωση

http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=412357

Ο Μυτιληνιός «Αρίσταρχος» πάει Νορβηγία

Συνέντευξη με τον ΓΙΩΡΓΟ ΚΟΝΤΕΛΛΗ

Το 3ο Γενικό Λύκειο Μυτιλήνης έχει επιλεγεί να λάβει μέρος για τρίτη φορά στον Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό CanSat, που διοργανώνεται από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος (European Space Agency - ESA) της Ευρωπαϊκής Ενωσης και συγκεκριμένα την Υπηρεσία ESA Education Office για μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με σκοπό να φτιάξουν το δικό τους μικρό «δορυφόρο» τύπου CanSat (από τις λέξεις Can και Satellite).

Από αριστερά: Μιχαέλα Παπαχίου, Νέαρχος Προκοπίου, Οθωνας Κοντός, Γιάννης Αιβαλιωτέλλης, Παναγιώτης Κατζάνης, Γιώργος Κοντέλλης, Αντώνης Μυρσινιάς, Μανώλης Πρωτούλης, Δημήτρης Σπαθάρης, Μαριλένα Μπουγουλιά Από αριστερά: Μιχαέλα Παπαχίου, Νέαρχος Προκοπίου, Οθωνας Κοντός, Γιάννης Αιβαλιωτέλλης, Παναγιώτης Κατζάνης, Γιώργος Κοντέλλης, Αντώνης Μυρσινιάς, Μανώλης Πρωτούλης, Δημήτρης Σπαθάρης, Μαριλένα Μπουγουλιά Θα έχουν την ευκαιρία να τον εκτοξεύσουν με πύραυλο από μια βάση εκτόξευσης πυραύλων στο ερευνητικό κέντρο για τη διαστημική εκπαίδευση NAROM, στη Νορβηγία, μετέχοντας σε όλα τα στάδια της εκτόξευσης. Μιλάμε με τον πολυβραβευμένο φυσικό Γιώργο Κοντέλλη, ο οποίος το 2008 κατέκτησε το 1ο Πανευρωπαϊκό Βραβείο σε διαγωνισμό πρωτοπόρων εκπαιδευτικών της Microsoft. Ο ίδιος θα βοηθήσει τους μαθητές της Μυτιλήνης στην εκτόξευση του «Αρίσταρχου», του μικροδορυφόρου που φέρει το όνομα του Σάμιου αστρονόμου και μαθηματικού.

- Ταξιδεύετε στη Νορβηγία;

«Αν όλα πάνε καλά και βρούμε χρηματοδότες και χορηγούς, θα πάμε στην Andoya της Νορβηγίας (πάνω από τον Αρκτικό κύκλο!) από τη 1 έως τις 5 Ιουνίου. Δύσκολη περίοδος για όλους, μια και θα συμπέσει με τις Πανελλαδικές και τις σχολικές εξετάσεις, αλλά ένας οργανισμός όπως η ESA προφανώς δεν θα κατανοούσε ποτέ ούτε θα ενδιαφερόταν για τέτοια θέματα».

- Πόσα μέλη;

«Η ομάδα των μαθητών είναι 9 άτομα και θα χρειαστεί εκτός από εμένα και η συνδρομή ακόμα ενός καθηγητή. Τέσσερις μαθητές θα διαμείνουν στη NAROM (Norwegian Centre for Space-related Education) και θα έχουν το κυρίως βάρος του διαγωνισμού και οι υπόλοιποι σε άλλο χώρο και θα υποστηρίζουν τη βασική ομάδα».

- Πού βρήκατε χρόνο για τέτοιες εξωσχολικές δραστηριότητες;

«Αν μπορούσα, ας έκανα και αλλιώς! Ο ρόλος του σχολείου είναι να διαπλάθει χαρακτήρες και να δίνει στα παιδιά δρόμους και ευκαιρίες για ανάπτυξη που ούτε τα ίδια φαντάζονται! Μόνο το βλέμμα τους, η θέλησή τους, ο τρόπος δουλειάς τους αρκεί για να σας δώσει την απάντηση. Βέβαια είναι διέξοδος και για εμένα».

- Τι μικροδορυφόρο ετοιμάσατε;

«Ο μικροδορυφόρος τύπου CanSat Icaromenippus ανέλυσε τα αέρια της ατμόσφαιρας διερευνώντας τον τρόπο που μπορούμε να καταλάβουμε αν ένας πλανήτης είναι κατοικήσιμος και ο Icaromenippus CanSat 3D δημιούργησε μια τρισδιάστατη αναπαράσταση της επιφάνειας της Γης».

- Τι θα κάνει ο «Αρίσταρχος»;

«Το CanSat θα απαιτηθεί να ολοκληρώσει μια υποχρεωτική, κοινή για όλες τις ομάδες που μετέχουν, αποστολή που περιλαμβάνει τη μέτρηση της θερμοκρασίας και της πίεσης κατά τη διάρκεια της πτήσης, αλλά και μια επιπλέον αποστολή επιλογής των μαθητών του σχολείου μας. Οι μαθητές μας εφέτος επέλεξαν την καινοτόμο αποστολή του ελέγχου θέσης μέσω GPS και την παρατήρηση του Ηλιου με ένα ρομποτικό μηχανισμό που θα τον εντοπίζει και θα προσανατολίζει προς αυτόν μια κάμερα και ένα φασματοσκόπιο, με σκοπό να παρατηρήσουν το φάσμα του Ηλιου και να υπολογίσουν την απόστασή του από τη Γη, μαθαίνοντας έτσι τον τρόπο λειτουργίας των αντίστοιχων δορυφόρων παρατήρησης του Ηλιου και άλλων ουράνιων σωμάτων».

- Τι σημαίνει μια τέτοια διάκριση για ένα δημόσιο σχολείο;

«Το δημόσιο σχολείο και οι εκπαιδευτικοί του πάντα προσπαθούν για το καλύτερο κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες. Η πραγματική σημασία είναι ότι ο καθένας κάνει αυτό που πράγματι είχε στο νου του όταν αποφάσισε να γίνει εκπαιδευτικός».